torsdag, maj 08, 2008

Skolkonferens och IDAHO-möte

Igår hann jag inte så mycket mer än att gå på möten. Först var det skolkonferens-möte i skolan i vilken jag är ersättare. Skolkonferensen är det organ som har ersatt den lokala styrelsen. SK består av gymnasiechefen samt representanter från personalen och eleverna. Under gårdagens session diskuterades främst hur man ska få eleverna mer att känna sig mer delaktiga i undervisningen och hur man ska förbättra återkopplingen till betygskriterierna. På vår skola har vi använt ett ABC-system för att visa på hur det går för eleverna vid utvecklingssamtalen. A betyder att man rikserar att inte klara kursmålen, d.v.s. få IG, B betyder att man klarar kursmålen och C betyder att man klarar dem med råge. Ungefär. Problemen har varit just att systemet har varit väldigt diffust eftersom ingen riktigt har varit förtrogen med vad de olika bokstäverna riktigt står för. Jag anförde att det vore både tydligare och enklare att använda den vanliga IG, G, VG och MVG-skalan eftersom både elever, lärare och föräldrar är väl förtrogna med den och det ju faktiskt är den som används vid den faktiska betygssättningen. Ledningen och lärarna tyckte dock att man i sådana fall låser sig med ett visst betyg redan innan kursen är slut. Jag köper deras argument men det är av vikt att kriterierna för A, B och C är tydliga och lättförståerliga för både lärare och föräldrar för att undvika missförstånd och främja klarhet.
Under mötet hann vi också med att klubba nya ordningsregler som i allt väsentligt är självklarheter. Vi klubbade också nya poängplaner för programmen. Det verkar som att den nya gymnasiereformen 2011 kommer att förbjuda lokala kurser och program vilket jag tycker är mycket olyckligt; valfrihet i skolan har alltid varit en viktig fråga för mig.

Efter SK-mötet gick jag som CUF:s representant på IDAHO-möte med bl.a. RFSL Ungdom, LUF och Grön Ungdom. Vi ska, tillsammans med några organisationer till, annordna International Day Against Homophobia på Hoppets Torg i Jönköping kl. 12.00 den 17 maj. Bland annat så kommer CUF:s förbundssordförande Magnus Andersson att tala.

Inga kommentarer: