söndag, mars 11, 2007

"Systrar, låtom oss enas!"

Så står det längst ned på Marie Wickbers blogg. Marie är kandidat till ordförandeskapet i CUF. Hon är enligt egen utsago feminist. Jag vet också att hon är republikan.
Jag, som CUF:are, vill i alla fall inte företrädas av en sådan person. Vad CUF behöver är inte någon vänsterhycklande feminist, vad CUF behöver är ett ledarskap som fortsätter att liberalisera CUF och låter allt socialliberalt arv falla till föga!
Magnus Andersson är en sådan person.

6 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Liberalisera låter bra!
Men att man kan göra detta utan att tänka sig ta bort monarkin och att samtidigt motarbetea feminism, det är läskigt! Citat från Birgitta Olsson:
"Att kalla sig liberal men itne feminist är att begå tjänstefel!"

Marie sa...

Hej Leo!
Kul att du uppmärksammar min blogg. Har du hört talas om Carl Berglunds uttryck - Bröder låtom oss enas. Enligt historien ska han ha sagt "-Bröder och systrar låtom oss enas", men historieskrivarna lät sedan systrar falla bort.

Min text längst ned på bloggen är en liten provokation mot alla de som tar för givet att bröder kan enas, men att systrar bör ställas utanför.

Leo Pierini sa...

Hej Marie!
Jag vill börja med att be om ursäkt. Jag blev lite chockad när jag läste min bloggpost, jag har absolut inget emot dig som person, jag delar bara inte vissa av dina politiska åsikter.

Självklart håller jag koll på ordförandekandidaternas bloggar.:P

Jag tror i och för sig att termen "bröder" i det här fallet riktar sig mot både kvinnor och män, eller kanske mestadels till män eftersom att de flesta bönderna i Carl Berglunds parti, Bondeförbundet, var män. Jag tycker att feminister ofta för ett rävspel mot allt som inte sägs i jämställdhetens tecken istället för att acceptera att män och kvinnor i grund är olika. Jag hörde t.ex. någon uttrycka en så absurbd åsikt som att "påven borde vara kvinna"...

Leo Pierini sa...

anonym:
Du kan läsa vad jag tycker om Birgitta Ohlsson här:
http://leopierini.blogspot.com/2007/02/r-hillevi-larsson-samhllets-fiende.html