onsdag, juli 16, 2008

Den socialkonservativa regeringen

Ja, de liberala tendenser som fanns i regeringen och som vi 2006 hoppades så innerligt på verkar ha ersatts med något som snarast liknar någon form av socialkonservatism. Från Hannas alltid lika knivskarpa blogg hittar jag en debattartikel underskriven av tre av våra ministrar; en moderat, en folkpartist och en kristdemokrat. Debattartikeln handlar i korthet om att man nu ska bekämpa prostitution hårdare. Med avlyssning. Det enda bra verkar vara att man nu vill utreda sexköpslagen: "En utvärdering av sexköpslagen har inletts för att utvärdera tillämpningen av förbudet mot köp av sexuell tjänst och de effekter förbudet har fått." Fast vi vet ju redan vilka effekter förbudet fått; de prostituerades situation har förvärrats avsevärt och stigmatiseringen har ökat.

Eftersom Hanna redan har sagt det så bra citerar jag henne:
"Jag blir bara så less. Jag är nämligen av åsikten att man inte får tvinga andra människor - oavsett vad friheten resulterar i. Om människor väljer att sälja sexuella tjänster så måste man låta dem göra det. Andra har ingen rätt att lägga sig i. Inte ens regeringen."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nästa gång får du en 20 lapp innan för bh:n din gris!

// Autonom

Leo Pierini sa...

Två fall av särskrivning:
Det heter "20-lapp" och "innanför" och ingenting annat.

Och dit hot kan bli tämligen svårt att genomföra med tanke på att jag inte har någon bh.