söndag, januari 21, 2007

Motion angående Kungliga förtjänstordnar

Den här motionen har jag skrivit till CUF:s förbundsstämma.
Jag vill rikta ett tack till Dag Elfström som hjälpt mig med den.
___________________


Behovet av att uppmärksamma personer som gjort viktiga saker har genom alltid varit ett naturligt inslag i alla samhällen. Ett av de äldsta sätten att göra detta är att personen ifråga tilldelas en orden. Det svenska ordensväsendet är en gammal och anrik tradition och de svenska ordnarna har ett stort internationellt anseende. År 1975 satte riksdagen stopp för fortsatt utdelande av ordnarna mycket p.g.a. att det politiska klimatet i Sverige vid den här tiden dominerades av grupper till vänster på den politiska skalan vilket gjorde att allt som kunde tolkas som orättvisor angreps. Jag anser det dock inte som en orättvisa att belöna och utmärka personer som i krig och fred gjort viktiga saker för sitt land. Det svenska ordensväsendet är en historisk och kulturbärande institution som påminner oss om vår svunna ärorika historia.
Rent praktiskt är förtjänstordnar också bra. Till en ringa kostnad för skattebetalarna kan de som gjort en värdefull insats för nationen ges en värdefull och prestigefylld belöning. Att tilldelas en order är ett erkännande och en klapp på axeln. Dessutom så möts misstänksamhet i internationella sammanhang. I andra länder är det naturligt att man dekorerar tjänstemän med ordnar för goda insatser för det egna landet. Men de svenska representanterna kommer utan nationella utmärkelser eller ordnar vid t.ex. banketter och mottagningar. Detta tolkas lätt som att Sverige skickar mindre kvalificerad personal, ett missförstånd som är lätt att lösa.

Ordensväsendet är ett mycket lyckat belöningssystem, folk blir väldigt glada och det kostar staten nästan ingenting. Vi måste, liksom resten av världen, kunna visa våra egna medborgare uppskattning genom att ge dem möjlighet att få en kunglig orden!Låt oss sätta stopp för vänsterns kulturmord! Låt oss återinföra de kungliga förtjänstordnarna!

Därför yrkar jag:
att följande stycke infogas i det sakpolitiska programmet som kapitel 1.1.4.1:

1.1.4.1 Återinförande av de kungliga förtjänstordnarna
Staten har ett behov att belöna engagerade samhällsinsatser. Ordensväsendet är ett system med gamla anor som fortfarande tillämpas i de allra flesta länder. Sverige avskaffade 1975 ordensväsendet utan att ersätta det med ett fungerande system. I dagsläget saknar Sverige därför ett fungerande belöningssystem. CUF anser att de kungliga förtjänstordnarna är ett bra sätt att belöna samhällsmedborgare som gjort särskilt förtjänstfulla insatser för landet. Tanken med återinförandet av ordnarna är att statschefen på ett enkelt och billigt sätt ska kunna belöna och utmärka personer som gjort Sverige stora tjänster, både militärt och civilt. De svenska ordnarna har en mycket hög internationell status och på grund av sin ålder. Därför anser CUF att de kungliga förtjänstordnarna bör återinföras.

Leo Pierini
Jönköpings CUF

8 kommentarer:

Anonym sa...

vår ärorika historia?
Får väl säga att jag tillhör den vänster som tycker att det här med ordnar bara är konservativt, och även den vänster som du beskyller för kulturmord. att du i meningen efter kallar dessa ordnar för kungliga ger en klar skymt av rojalism. anar att det är en självklarhet för dig att kungen ska dela ut ordnarna?
att beskylla vänstern för kulturmord: se bara vad alliansen nu gör med kulturen. skär ner bidragen totalt. visst finns det olika typer av kultur, och smaken är som baken, delad, men inte ens alliansen har en någorlunda öppet positiv inställning till monarkin, och ordnar i sig. Att återinföra det är att gå tillbaka i tiden. självklart ska betydelsefulla personer uppmärksammas, men det här med adling, som är liknande ordnar, tillhör historien (och englands kungahus). Modernare sätt att uppmundra sådana personer och visa uppskattning för dem måste det väl ändå finnas.

Leo Pierini sa...

Jag håller inte med dig. Ordensväsendet är en mycket gammal och anrik institution. Den är en bärare av vår historia och kultur. Konungahuset och ett ordensväsende vittnar om en sedan länge svunnen tid. Den får oss att känna oss stolta och skapar en identititeskänsla bland folket.

Dessutom är det ett mycket billigt sätt att belöna människor med, om detta nu skall vara en betydande faktor. Det är något visst att bli tilldelad en order ur handen på konungen istället för ett diplom från någon anonym regeringstjänsteman. Folket kommer att gå rakare och vi skall visa att goda dåd inte lämnas därhän i ett allt kallare Sverige som Socialdemokrater och övriga vänsteranhängare skapat.

Anonym sa...

Hej Leo ehh tradition?! identititeskänsla?
Va i? Du är knappast liberal...
som handlar om individen utan du förespråkar tradition national identitet och etc.. Jag tycker att du är alldeles för mycket höger för att vara Centerpartist... du är alldeles för konservativ för det.... eller har Centern gjort en så extrem höger sväng så konservatism eller Liberalkonservatism och Moderat och Kristen demokratisk politik börja hamna i det gröna social liberala mitten partiet?

Ja mena är du stolt över allt som har hänt i Svensk kunglig historia.
Glöm inte bort vad Gustav V gjorde mott Karl Straaf(läs historia om du inte vet vem han är). Hur som helst konungen och de konservativa Allmänna valmansförbundet aka Högerns riksorganisation aka Högerpartiet , aka , Moderata samlingspartiet. De slogs emot kvinnors lika röst rätt ville att bara överklasens män skulle ha röst rätt osv Karl Straaf(Liberalerna)regiering Hans regering krävde allmän, och lika, rösträtt. Även om Socialdemokraterna backade up Straafs regiring, Men Straafs regering fick avgå för att allas lika röst rätt förslag röstats ned i riksdagen.
Till slut efter en lång kamp så blev det lika röst rätt men bara för män. Och så vidare ( orkar inte skriva mer om det nu) Men hur som helst... så tycker jag inte Svenska kunga familjens historia är så vacker som du jämnt och ständigt pratar om.

Och bärare av historia och kultur? Böcker är bärare av historia och människor är bärare av kultur.. Det är människor som spelar musik det är människor som gör vackra tavlor det är människor som gör kläder och det är som sagt böcker filmer skrifter, Gamla byggnader, Historiska plaster som är bärare av historia och vissa tradtioner och jag tycker att människor själva ska välja om dom själva vill eller inte följa en tradition för övrigt.

Och människors minnen förstås. Plus så har Sverige blivet ett multi kulteret samhälle om det är negativt eller positivt kan man ha åsikter om. Själv anser jag att det är positivt :P För all har ett lika värda och ska känna sig fria i Sverige.

Anonym sa...

Jag glömde säga en sak.

Och det är att jag anser det är OK att säga tack till medborgarna om dom gör nått bra men måste det inte va de viset så att konungen ger en order. Plus så vad spelar det för roll om en regeringstjänsteman skulle ge ett pris eller en konung? bara att få priser från kungen hade någon sett bland många som lite finare.

Om jag själv hade gjort nått fantastiskt så hade jag inte behövt nåt speciellt tack.. utan att bara mina nära och kärra skulle va stolta av mig. Eller kanske ett kort på mig själv :P lol.

Och skylla på vänstern att vara kultur dödare.. kan du motivera det? vad har Vänstern dödat? Själv tillhör jag nog mitten men något mer åt vänster(men jag är inte utan kritik till den) Och jag fattar inte va du menar??

Många åt vänster har ju spelat musik med sina budskap speciellt under prog. och punk eran.
Och har sossarna nånsin förbjudit någon speciell del av kulturen? Visst som att Aliansen stödjer kulturen bättre? och som Fille sa så skär dom dessutom ner på bidragen som Fille sa. Så det är ett argument jag vill att du berättar mer va du menar med det? Jag är ju med i ett band .. spelar rock musik och pop och blus .. fast väntas det räknas väll inte? det är ju brittisk och amerikansk musik.. och har inget med identititeskänsla eller de konservativa värderingar du har.. dock så lyssnar jag på all musik och har en bred smak :P

Anonym sa...

Emm du Leo.. umm vill bara be om ursäkt om den här meningen ,,du är för mycket höger för att vara Centerpartist'' vilket jag inte borde säga eftersom att jag inte känner dig i verkliga livet.

Man kan ju givitvist vara en liberal och tycka om vissa traditioner men jag får en stor konservativ vib av det jag har läst från dig en så länge.. men som sagt det är ju bara utav från vad jag har läst.. jag känner ju inte dig

Leo Pierini sa...

Lyckas jag inte övertyga dig med motionen ang. ordensväsendet så lyckas jag nog inte här heller.

Ang. Vänsterns kulturmord:

Stora delar av vår bebyggelse med stort arkitektoniskt värde revs under 50- och 60-talen (om jag inte missminner mig). Där försvann kulturella värden för att ge plats åt socialdemokratins standardiserade betongfundament. Likaså har demokrati, parlamentarism, familj, kyrka osv. politiserats.

Du kan ta rent kulturella institutioner som bibliotek o teatrar som exempel, där politiker sätter agendan. Likaså har staten övergivit värnandet av det svenska språket.

Vi har inte längre författare av Löfbergs, Ferlins, Frödings, eller Strindbergs kaliber längre. Ej heller några stora kompositörer, som Wilhelm Peterson-Berger.

Allt detta kan kopplas till vänsterns konformism inom den kulturella sfären.

(Det är inte skrivet av mig).

Jag är (ny)liberal i typ alla frågor utom kultur.

Anonym sa...

Tack för ditt svar :)

Och hmm ja om man vill kalla det kultur mord eller inte kan man ju diskutera.. dock så tycker jag ju

inte direct att denna regiring gör så specielt mycket bra saker för kulturen
och även om vissa kulterela saker har försvunnit så lever fortfarande en del saker kvar i folket t.ex hur det typiska svenska sättet att sörja sorg , se detta progamet http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61168&lid=puff_745582&lpos=bild så får du se att mycket klassiskt svenks fortfarande lever kvar om du tycker att svenska kulterela arvet ska bevaras :P(om du nu inte redan har sett programet) .

Min teori om det här är alltid dock att tradition kommer å leva vidare om folk vill ha det eller ej... den stora massan allså men om folk sakta men säkert tappar intrese för en viss tradition så försviner den :) och kanske kommer tillbaka :P.

Nåja du säger att du är ny liberal hehe hur är det att vara i ett parti me social liberaler isådana fall? För om jag har förståt rätt så är det vissa små detaljer som bruka vara annourlunda mellan Social liberaler och Ny Liberaler

Fast för all del jag kan ha fel :)

Nåja ha en bra dag :P

Leo Pierini sa...

Du har rätt i att Centerpartiet är ett socialliberalt parti, men Centerpartiets Ungdomsförbund är ganska mycket mer nyliberala än Centerpartiet och för den delen också moderaterna. Sedan är jag inte helt nyliberal heller. Jag kallar mig väl SocialNyliberalKonservativ.... En salig röra, men mest är jag liberal. Du då?