lördag, december 30, 2006

Saddam avrättad och imorgon till ltalien

Iraks förre president Saddam Husseins dödsdom verkställdes idag i Irak genom hägning. Bush reagerar positivt medan Sveriges regering och EU tydligt tar avstånd från avrättningen.

"Sverige och Europeiska unionen tar utan undantag avstånd från dödsstraffet. Jag har tidigare uttalat förhoppningen om att dödsdomen mot Saddam Hussein skulle omvandlas till livstids fängelse."
säger utrikesminister Carl Bildt (m).

Det är skamligt tycker jag att USA, som tydligen anser sig själva som den mest demokratiska av de demokratiska inte bara bejublar utan också tillämpar något så omänskligt som avrättning. Jag tycker inte heller att Saddam fick en rättvis rättegång. Han borde ha ställts inför rätta för alla brott han utfört och sedan, om han befunnits skyldig, dömts till ett fängelsestraff.

Imorgon åker jag till Italien och firar nyår m.m. och kommer tillbaka den 10 januari. Det blir nog inte mycket bloggande därifrån p.g.a. min sporadiska tillgång till Internet.

Felice Anno Nuovo!
Gott Nytt År!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att även du kan vara USA-kritisk.

Leo Pierini sa...

Självklart. Ner med USA.
Har du inte läst min tidigare artikel på denna blogg:
http://leopierini.blogspot.com/2006/10/usa-ingen-reell-demokrati.html

Anonym sa...

nej. och jag vill nog inte läsa den heller.