måndag, december 04, 2006

Hör tvång hemma i gymnasiet?

Nej, knappast. Gymnasiet är ju frivilligt.
Ja, i teorin är gymnasiet frivilligt, men i praktiken, och med tanke på hur dagens arbetsmarknad ser ut, är man ganska tvingad till att gå gymnasiet, eftersom att man annars riskerar att inte få någor jobb i framtiden. Alltså har vi konstaterat att gymnasiet i prakitken inte är frivilligt.
Låt oss då ponera att jag väljer ett samhällsvetenskaplig program (vilket jag gjort). Jag väljer detta eftersom att jag tycker att de frågorna är intressanta, för att jag vill lära mig om just de ämnena. Men jag tvingas också läsa ämnen som jag inte vill läsa, t.ex. idrott, estetisk verksamhet och datakunskap. Varför ska staten tvinga mig att lära mig saker jag inte vill lära mig? Nu skulle de flesta säga saker i stil som att idrott är viktigt för din hälsa o.s.v. Det må mycket väl vara så, men jag är en individ, fullt kapabel till att fatta mina egna beslut och ta ansvar för konsekvenserna.
Man skall inte tvingas läsa kurser man inte vill läsa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Spot on, Leo.