onsdag, februari 28, 2007

Anvarskommitténs förslag kommer att riva upp den regionala identiteten

"Ansvarskommitténs regionförslag hamnar nu på statsrådet Mats Odells bord. Nästa anhalt bör bli papperskorgen."

Ja, så avslutade riksdagsmannen Tobias Krantz (fp) en artikel på Svenska Dagbladet. Jag är benägen att ge honom starkt medhåll.

Det är tydligt att det som vinns på att skrota de gamla hederliga länerna och ersätta dem med s.k. "storregioner" totalt har gått mig och många andra förbi. Det talas om att detta skulle vara decentralisering. Decentralisering brukat betyda att man flyttar makten närmare människan. Här betyder det tydligen att man flyttar makten längre bort från människan, eftersom att t.ex. vi här i Jönköpings län skulle få lyda under Linköping, vilket knappast skulle vara bra ur inflytande- och demokratisynpunkt.

Jag tycker att det är synd att de gamla anrika landskapen har så liten status i samhället idag. Människor idag identifierar sig ofta med ett landskap och hämtar sin regionala identitet därifrån. Jag säger att "jag är smålänning" och knappast att " jag är jönköpings länare", precis som man säger östgöte [öschötte], skåning, dalmas och värmlänning.

Jag har skrivit en motion till CUF:s förbundstämma om saken.

Källor:

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig för en gångs skulle Leo, bra att du har bra åsikter också.. ;)

I vilket fall så skapar det här en stor centralisering, vilket gör sverige till och med mer odemokratiskt än innan. Jag skiter faktiskt fullständigt i om större län är bra för ekonomin, det är den lilla människan vi ska bry oss om mer, inte de stora företagen.