onsdag, juni 11, 2008

FRA

"The man who trades freedom for security does not deserve nor will he ever receive either."
- Benjamin Franklin

Egentligen borde det citatet räcka, men jag vill ändå förklara lite närmare varför jag tycker att lagförslaget om signalspaning är dåligt. Ingen ska kunna veta vad jag läser för mail, vad jag besöker för internetsidor eller vem jag pratar i telefon med om jag inte vill det. Detta trodde jag var en självklarhet i ett land som Sverige och allt annat är en grov kränkning av den personliga integriteten. Precis som Benjamin Franklin så väl anför kan säkerhet aldrig få stå som ett skäl till att göra inskränkningar i friheten. Verkligheter som de i böckerna 1984 och Kallocain må vara dystopiska och ännu avlägsna, men regeringens lagförslag är utan tvekan ett litet steg i den riktningen.

Tydligen är det så att det bara behövs att fyra riksdagsledamöter från Alliansen röstar emot för att lagen ska falla. Jag hoppas och tror att Annie och Fredrick kommer att vara två av dem som man i framtiden kommer att hylla som försvararna av vår demokrati och vår frihet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skrota FRA!

För en gångs skull hoppas jag att vi får se mer liberala tendenser på högerfalangen...

Däremot låter det som om i alla fall Federley kommer fega ur... Partipiska n visar sitt rätta ansikte.

Anonym sa...

Först vill jag bara säga att jag också går på peset :)
Sen kan jag säga att jag aldrig förr har varit lika intresserad av politik som nu pågrund av det här med FRA. Jag litade på Sverige och på att dem skulle i förstahand fråga va folket ville om saker och ting. Men ack va jag hade fel. Somsagt, Farväl till friheten.

Leo Pierini sa...

Trevligt med folk från Peset:)
Ja, det är väl det enda bra som kommit ur FRA-lagen; många har intresserat sig för politik. Nu är det viktigare än någonsin att folket gör sin röst hörd och förmår politikerna att riva upp den här lagen, så kanske vi kan hälsa friheten välkommen tillbaka!