onsdag, juni 18, 2008

Sverige har förlorat ikväll - i dubbel bemärkelse

Att Sverige har förlorat sin fotbollsmatch mot Ryssland och nu är ute ur EM gör mig inte så mycket eftersom jag hejar på Italien som ju vann igår och är klara för kvartsfinal.

Att Sverige har förlorat sin frihet smärtar mig däremot. Jag har alltid hyst stort förtroende för den svenska representativa demokratin. Hur Sveriges regering och riksdag då kan fatta ett beslut som 85% av folket, SÄPO, Rikspolisstyrelsen, Advoktanssamfundet och alla politiska ungdomsförbund är emot kan jag inte förstå. Det är dock med än större uppgivenhet och besvikenhet som jag sållar mig till resten av det liberala Sverige och frågar våra liberala riksdagsledamöter: Hur kunde ni?

Annie Johansson har i många år och särskilt efter valet 2006 på många sätt varit en förebild för mig. Hon har varit en person jag har sett upp till och varit stolt över att känna. Att hon nu svikit så fatalt smärtar faktiskt.

Inatt somnar vi ovissa om vad staten vet om oss och jag tror inte att vi därmed kommer att sova tryggare. Godnatt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med