tisdag, april 10, 2007

Sjuka djurrättsaktivister

Djurrättsorganisationen Charity International har genomfört en kampanj där de paketerat in till synes döda, blodiga och nakna människor i köttförpackningar för framföra sitt minst sagt dubiösa budskap om att djur är individer och därför inte bör ätas. Aktionen är inte bara väldigt osmaklig. Det är också svårt att förstå deras resonemang. De jämställer alltså djur med människor. Snart hävdar de väl att det bör bli som i George Orwells "Animal Farm"...

Jag säger som Fredrick Federley:
"Djur har tre rättigheter: Ett gott liv, En snabb död och En god sås!"

Källa:

21 kommentarer:

Anonym sa...

ett fruktat omoget och ogenomtänkt uttalande av en fruktansvärt dum politiker.
Och inte mindre dumt av dig, en ännu dummare snorunge.

Leo Pierini sa...

Det är ju roligt ju! Tycker inte du att djur har rätt till ett gott liv och en snabb död t.ex.? Tycker du kanske att djuren ska ha ett dåligt liv och en långsam och plågsam död!?

Anonym sa...

jag anser att djur ska ha rätt till ett gott liv och en naturlig död. Med ett gott liv menar jag inte att de ska tillbringa 8-10 månader om året i en box för att sedan avlivas när deras leder och kroppar ger upp 20 år i förtid. Jag anser heller inte att "ett gott liv" är att tvångsmatas med så näringspumpad mat som gör att min kropp blir för stor för mina ben att bära, för att sedan avrättas på ett allt annat än humant sätt, vilket är verklighet. Jag anser inte att ett "gott liv" startar med att man tre månader efter sin födsel blir berövad kontakten med sina föräldrar. Jag tycker fan inte att något som man kan se inom kött-, päls- och mejeriindustrin kan kallas "ett gott liv" utifrån djurens synpunkt. Om du kan finna några motargument mot den saken så go ahead. När det kommer till snabb död så är det inte något våran djurindustri kan beskyllas för. skaffa lite information innan du vräker ur dig så jävla korkade citat.
ett tips är att se filmen earthlings.

Leo Pierini sa...

Felet du gör i din argumentation är att du jämställer djur med människor. Enligt det resonemanget skulle det ju aldrig vara okej att äta kött eller döda djur. Tycker du att det ska vara samma straff på att slå ihjäl en fluga som på att mörda en människa!?'

Dessutom är du inte förtroendeingivande som debattör mär du hela tiden ägnar dig åt personangrepp; sluta med det!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Viste du Leo att du är ett djur? du är ett dägg djur som råkar tillhöra en art som just nu domminerar världen och som råkar vara ett råvdjur eller vi människor är ju nu mera en all-ättande art som är släkt me apor,

Leo sen handlar detta mycket om kultur t.ex här i europa skulle man att man var vidrig om man dödade en hund eller katt t.ex i vissa delar av världen så äter man katt å hund..

Det du glömmer bort är att djur också har känslor, tänk om du var hund i Kina som nyss skulle slaktas och ätas, hur skulle du känna då? tänk var du en gorilla unge som nyss hade sett sin mamma bli skjuten för att sen hennes skinn och päls ska säljas i någon svartmarknad, och eftersom att gorilla har många känslor som vi människor har så skulle du ungefär känna lika stor smärta som du skulle se din mor bli mördad,hur skulle du känna då?

Problemet med ås människor är att vi inte vi inse sanningen om ås själva utan vi vill se ås själva som någon högre form av liv, som att vi inte är en varelse eller djur utan vi är någon högre än dem. På vilket sett? Dom har DNA,vi har DNA vi har allt det so de flesta djuren har och i grunden är vi ett djur en varelse som just nu dominerar denna planet som dinosaurierna en gång gjorde.

Själv är jag inte vegetarian om du tror det utan är en all ätare som de flesta människor(mest beroende av att jag tycker kött är så gott så att jag har svårt sluta :(. ) Men det gör ändå inte att jag tycker vi behandlar djur hemskt i denna värld.

Och Leo dit argument om en flyga är löjlig... jag skrattade lite när jag såg det. För grejen är att flugor kommer till slut att dö ändå, antingen så flyger dom i någonting som dödar dem eller så dödar vintern dem, så när man slår ihjäl en fluga så är det alls samma sak det är som att bara göra slut på livet fortare innan de dör på annat sett även om jag inte alltid dödar dem (mest när en utav dem har stört mig fasansfullt länge).

Och kom ihåg en dag kommer nog ett annat djur dominera världen, då kommer dom fortfarande vara djur.

Leo Pierini sa...

Nån ung människa som vill va anonym:

Vi människor har förmågan att tänka logiskt och vi har överhuvud taget en mycket högre utvecklad form av intelligens.

Jag måste erkänna att jag skrattade lite också när jag läste ditt svar om flugan. För en människa ska ju också dö någon gång i framtiden så om man mördar en människa så gör det inget för den skulle ändå då, eller?

Leo Pierini sa...

Jag tänker hädanefter ta bort alla kommentarer som gör grava personangrepp på mig eller någon annan, eller som nyttjar ett allt för fult språk.

Anonym sa...

En fluga Leo kanske lever under sommarn och dör kanske under hösten och vintern, det är inte ett långt eller så värst betydelse fullt live.. t.ex ett bii har ialafall en mening med sitt liv.. att hjälpa blommorna.

Visst det är sant vi människor kan tänka mer logiskt och vill både skapa och förändra med stark förmåga att både vetenskaplighet , känslomässigt och politiskt tänka och resonera.

Men mitt i vår stora intellekt som gör att vi är de mest dominerade varelsen på denna jord men vi får inte ha övertro på denna förmåga, vi får inte se ås som högre en hela naturen självt som människor alltid strävar efter om vi landar på jorden och inser att vi är del utav naturen och kan omöjligt leva utan den
så tror jag att man inte kommer å döda andra djur i överflöd utan bara för 3 skäll för att få mat(inte i överflöd) och till sin lila del att skaffa kläder om det blir kalt(lila dem inte mycket), och till skydd om vi blir anfallande, Och bättre ta hand om miljön och etc som tur börjar vi sakta inse detta men det är långt kvar och det är viktigt att de andra djuren får respekt och behandlas bra och inte dåligt som de gör idag på många sett och viss.

Och idag finns det teorier om att vi människor med vi vår intelligens kommer å utrota ås själva på nått sett och viss eller så kommer miljö katastrofer utrota ås tror vissa så det är inte säkert att vi kommer å va de mest dominerade varelsen för alltid eftersom denna intelligens som vi människor sägs ha leder också till hemska konsekvenser som historien visat ås.

Så ha ingen övertro bara för att du är människa:=).

Plus Leo måste jag säga att du är en duktig debattör :=)

Ha det :)

Anonym sa...

syftet med kampanjen var nog mer att visa att det faktiskt är liken från andra levande varelser som vi delar jorden med, men som vi tyraniserar över och brutalt utnyttjar för våran egen vinnings skull. för visst är det så att ekonomisk vinst är viktigare än djurens välmående.
och eftersom dom är mindre värda så har vi rätt att göra vad vi vill med dem?
eller hur?

Leo Pierini sa...

Ja.

Anonym sa...

Eftersom att du svara ja på den frågan Leo undrar jag om du tycker det är rätt att döda utrotnings hotade djur som Pandor och Schimpanser?

Leo Pierini sa...

Nej, det tycker jag inte.
Jag svarade med ett enkelt "Ja." för att provocera. Självklart tycker jag att vi ska djurskydd o.s.v. Däremo tycker jag att människan är mer värd än djuren och att vi kan dra ekonomisk vinnin av djuren. Självkalrt ska de inte leva i total misär och självklart ska vi inte utrota någon art.

Anonym sa...

Ok Leo bra at du tycker att vi inte ska döda utrotning hotade djur :)

Som i t.ex. vissa delar av Afrika så dödar man schimpansen för att alla turisterna ska få smaka på (om jag har förstått rätt) delicatesen schimpans.. nåja jag har ju aldrig smakat på schimpans, det kanske smakar gott men de bör låta dem va eftersom att våra närmaste släktingar snart kanske inte går på jorden. Min poäng är att man bör väntat tills stabilt många schimpanser kvar.

Leo Pierini sa...

Då tror jag att vi håller med varandra ganska bra i alla fall!

Anonym sa...

Den här debatten har tagit en väldigt löjlig vändning sedan jag gjorde mitt inlägg (det tredje).

Nej, människor och djur har inte samma värde enligt mig. Jag förespråkar inte heller att djur och människor ska ha samma rättigheter. Men djur HAR ändå rättigheter, precis som människan. De inkluderar dock inte rösträtt och annat som människornas rättigheter. Men de inkluderar ett liv i frihet och värdighet.
Att säga att människor är mer intellektuella än djur är fel, det finns djur som slår oss med otrolig marginal på vissa områden. Men även om vårat värde överstiger djurens utifrån våran syn berättigar inte det, inte på något sätt, det oändliga lidandet och dödandet som djuren utsätts för inom kött-, mejeri- och pälsindustrin.

Nej, det är aldrig rätt att äta kött och döda djur när det handlar om att skaffa sig ekonomisk vinning eller att tillgodose något sjukt begär man har.
När det kommer till att döda flugor anser jag att dödandet är rätt psykiskt stört med tanke på att det ofta utförs som tidsfördriv eller som underhållning.
Att döda djur i självförsvar är en annan sak, men det händer inte särskilt ofta i en västerländsk människas liv.


visa mig var i mitt tidigare inlägg som jag attackerar dig personligen.

Leo Pierini sa...

Det första inlägget är väl ganska talande när det gäller personangrep...?

Anonym sa...

Fast nu är det ju som så att "anonym" kan vara flera personer Leo..

Anonym sa...

Senaste anonym ja det är sant att väldigt många djur överstiger människor som delfiner t.ex

Och att vi låter industrin dödar i överflöd för extra ekonomiska vinster och inte bara för att ge alla mat som är grunden egentligen. Sen kan man ju debattera om djuren är mer värda men värda är de verkligen och de har inte den hemska makt hungern vi människor har som tur är.

Rävarna i Svingelskogen sa...

Tanken att människan ska stå högre än andra djur skrämmer mig. Jag propagerar inte för att man ska vara vegan, nej. Men alla varelser ska respekteras som individer.

Lejonkungen ger ett bra svar på det här,
1: gräset växer och antiloperna äter det.
2: lejonen äter antiloperna.
3: när lejonet dör så blir det till mull som får gräset att växa.
= livets heliga cirkel.

Så är naturen och så ska det vara, men hela grejen med att diskutera att olikka arter är olika värda, här vansinne. Anser man att människor är mer värda än ex rävar och katter. O.O
Så är väl inte steget så långt att man anser att människor också är olika värda, en viss diktator i Tyskland för 60 år sedan såg så po olika grupper av människor och det känner väl alla till?
- Birger Slaug sa en klok sak,
"bär man sig illa åt mot djur så finns det en stor risk att också göra det mot människor."

Förövrigt så är jag en räv och det är just människornas uppblåsbara förbaskade översitteri och att de tror att de äger hela planeten och allt som finns på den, som gör oss andra varelser rasande på människorna.

Tack för ordet.

Rävarna i Svingelskogen sa...

Tanken att människan ska stå högre än andra djur skrämmer mig. Jag propagerar inte för att man ska vara vegan, nej. Men alla varelser ska respekteras som individer.

Lejonkungen ger ett bra svar på det här,
1: gräset växer och antiloperna äter det.
2: lejonen äter antiloperna.
3: när lejonet dör så blir det till mull som får gräset att växa.
= livets heliga cirkel.

Så är naturen och så ska det vara, men hela grejen med att diskutera att olikka arter är olika värda, här vansinne. Anser man att människor är mer värda än ex rävar och katter. O.O
Så är väl inte steget så långt att man anser att människor också är olika värda, en viss diktator i Tyskland för 60 år sedan såg så po olika grupper av människor och det känner väl alla till?
- Birger Slaug sa en klok sak,
"bär man sig illa åt mot djur så finns det en stor risk att också göra det mot människor."

Förövrigt så är jag en räv och det är just människornas uppblåsbara förbaskade översitteri och att de tror att de äger hela planeten och allt som finns på den, som gör oss andra varelser rasande på människorna.

Tack för ordet.