torsdag, juni 14, 2007

Bussen

Igår åkte jag buss 121 från Gränna till Jönköping. Bussen visade sig vara en otrolig smältdegel av olika människor. Dels surrade det av olika språk, och av olika svenska dialekter. Det satt en skånsk bonde längst fram och berättade präst-skämt för föraren.

Men mer utmärkande än etnicitet var nog de olika klädstilarna; från väldigt lättklädda tjejer till propra och påpälsade damer. Från stora män i blåställ till kostymnissar. Mitt emot mig satt det ett gäng med punkare, den ene med en t-shirt där det stod "system of a down". Kanske min raka motsats där jag satt med en kasse som det stod "Regeringskansliet" på. En annan man som skrek i sin mobiltelefon på något arabiskt språk hade en tjock guldkedja med ett kors runt halsen. En tredje tog mitt i allt fram ett dragspel och började spela olika melodier. Mitt i alltsammans en snoffsig pudel.

Underbart.

1 kommentar:

Anonym sa...

HAHA, du ljuger!! Folk spelar inte dragspel på bussarn!