söndag, november 18, 2007

Bevara de nationella helgdagarna!

"CUF verkar för att Sverige blir ett fritt och mångkulturellt samhälle, därför måste de nationella helgdagarna avskaffas och en ledighetspott införas, där individen tillsammans med arbetsgivaren själv får välja när man vill ta ut sin ledighet."

CUF:s sakpolitiska program, 1.1.2.



På förbundsstämman i Kalmar beslutades att CUF ska verka för avskaffandet av de nationella helgdagarna samt för införandet av en så kallad ledighetspott, d.v.s. att man får ta ut sina helgdagar när man vill.

De nationella helgdagarna är en viktig del av det Sveriges historiska och kulturella arv, och dessutom påminner de oss om vår nationella identitet. Jag tror att argumenten för att avskaffa dem bygger på någon slags iver att övertyga folk om att man inte är rasist. Andra exempel är bl.a. Fredrik Reinfeldts och Maud Olofssons uttalanden om att ”Ursvenskt är bara barbariet” och ” Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige”. Detta kan de väl inte landets tredje och fjärde medborgare verkligen tro? ”Helsvenska” personer som Carl von Linné, Alfred Nobel, Ingvar Kamprad och Wallenberg-släkten gjorde alltså enligt dem ingenting vettigt? För att inte tala om alla våra stora konungars klokhet och framsynthet. Jag tror faktiskt inte att statsministern och näringsministern är så dumma; jag tror att dessa uttalanden vittnar om just det jag skrev innan, de vill på något besynnerligt sätt bevisa att de inte är rasister. Alltså tror jag nog att CUF-majoritetens ställning i frågan bygger på detta.

Sedan handlar det ju också om hur det här förslaget blir mottaget av folk. När jag efter stämman pratade med en av våra lokala centerpartister i Gränna sade hon ”Ni vill ju avskaffa julafton!”, och detta är ju på sätt och vis sant. Även om de som ville fortfarande skulle kunna ta ut delar av sin ledighetspott till julafton så vore det ju inte längre samma sak om den inte gällde just alla som bor i Sverige, oavsett etnicitet. Ska man kanske ta bort den traditionella julhälsningen i den statliga televisionen också? Nej, jag tror nog att de nationella helgdagarna skattas högt av både svenskar och invandrare. I alla fall jag skulle, om jag flyttade till ett annat land följa glatt följa helgdagarna där, t.ex. S:t Patricks day på Irland.

Sedan har vi förstås de praktiska problemen. Vad händer på en arbetsplats med 100 anställda där 99 är kristna och en är muslim om alla de 99 vill vara lediga på julafton, men inte muslimen? Vad händer i en skola där alla lärare vill vara lediga till påsk? Ska man tvinga dem att arbeta då för att ta hand om de barn som inte vill vara lediga? Nej, de nationella helgdagarna bör vara kvar, både som en del av vår historia och kulturarv och som en praktiskt lösning.

Inga kommentarer: