måndag, november 05, 2007

Högstadieeleverna

Idag praktiserade jag hos min gamla matematik- och naturlärare på Ribbaskolan, en högstadieskola här i Gränna. Det var mycket intressant, roligt och lärorikt. En sak slog mig dock: eleverna är oerhört omogna och respektlösa. De pratar högt på lektionerna, de har på sig kepsar, de är inte uppmärksamma etc, och när lärarna säger till dem struntar de i det och fortsätter i samma stil. Detta tycker jag är väldigt tråkigt, skolan är ju där för deras skull och kanske skulle det gå bättre om de koncentrerade sig. Allvarligt talat, en halv åtta hade inte nått upp till G på ett matteprov med frågor som "50% av 200 kr". Det verkar som om Folkpartiet med Jan Björklund i spetsen hade rätt när de beskrev situationen i skolan.

Jag måste säga att jag verkligen håller med detta avsnitt av knappnytt.

Personligen tycker jag förstås att skolan borde vara frivillig. Som liberal kan jag inte acceptera att man direkt tvingas till någonting. Jag tror faktiskt att folk skulle gå i skolan även om det inte vore obligatoriskt, beslutet skulle ju ändå ligga hos föräldrarna, och om det är så att folk bara går till skolan p.g.a. att de måste så tycker jag nog att det visar på en ganska dålig attityd. Om skolan vore frivillig skulle man självklart också kunna ställa högre krav på både elever och lärare och Sverige skulle då kanske kunna komma ifrån kunskapssvackan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att inte dessa problem blir lösta pågrund av att gör skolan frivillig.. det är så att vissa unga tror att de måste va coola eller måste va på ett viss sett, detta sker bland annat av grupptryck, reklam, propaganda, Film och nöje osv Detta gör så att vissa elever gör så här.. jag har aldrig vart sån men vet varför många har/är såna.

Även om det finns många skäll brukar det ofta handla om att de själva är osäkra med sig själva.
Så undrar jag varför det skulle lösas med att skolan blev 100% fri vilig.. För många ungdomar är såna runt om i världen inte bara Sverige

Om det kunde va mindre dumma ideal på hur ungdomar ska se ut eller vara, mindre företag som använder till sina varor och tjänster(Speciellt mode branschen), mindre grupptryck att de får känna sig omtyckta för dom de verkligen är och mindre anti-skola kultur skulle hjälpa till. Jag vet ialafall när jag mådde speciellt dåligt så hjälpte skol psykologen väldigt mycket därför vore det bra om skolorna fick fler psykologer.

Skulle nog tror jag göra så att eleverna mådde bättre och jobbade bättre.

För ja mena om bara gjorde skolan frivillig så tror jag inte detta beteende skulle minimeras.

Nåja ha en bra dag :)
jag bör gå och lägga mig skola imorn :P

Anonym sa...

För att lösa problemet med skolan krävs, tror jag, inte mer diciplin, utan man måste få eleverna motiverade. Jag själv, praoade också på en högstadieskola. Då var jag i och för sig i 6or och 7or, men jag ansåg att till stor del snälla och tysta. De som inte var de, var de som alltid blev tillsagda, de mest omotiverade eleverna. Att lösa sådana problem med ordningsbetyg, att man får beslagta mobiltelefoner och dylikt tror jag är kontraproduktivt. Visst, ni kanske skapar ett samhälle där eleverna sitter tyst och stilla och lyssnar... ett samhälle där det antingen det, eller ett lågavlönat jobb i framtiden. Jag är helt övertygad om, att en hel del av de 6or jag hade klarade av "50% av 200kr" frågor. Elever, vars lärare enligt mig, inte leker mamma och pappa, utan är handledare som engagerar.