onsdag, november 28, 2007

s(d)

"De ska tillbaka till landet de kom från" säger han. Detta tycker jag faktiskt låter lite som Sverigedemokraternas gamla propaganda. Håller kanske Socialdemokraterna på att omvärdera sin flyktings- och integrationspolitik?

Jag tror att detta speglar hur samhället i övrigt utvecklar sig. Sedan USA:s utrikespolitik, med förlov sagt, blev ännu mer puckad och odemokratiskt än innan, jag referar alltså till missödena 11 september, har hela världens syn på särskilt muslimer blivit alltmer förvrängd. När t.ex. migrationsdomstolen slår fast att "det inte råder en väpnad konflikt i Irak" och att det därmed är säkert att utvisa politiska flyktingar dit blir man lite smått rädd. Eller när den nu bortgångna utrikesministern Anna Lindh beslutar att utvisa två personer till Egypten vilket resulterar i att de torteras för brott de kanske inte ens begick. För min del tycker jag att det ligger i tiden att vara lite smårasistisk och ogilla muslimer, se bara på vår kära integrationsminister som väl nästan får betecknas "islamofob".

Som liberal tycker jag att vi bör ha fri invandring till Sverige, att USA ska demokratisera sig själva innan de försöker demokratisera någon annan och att alla bör läsa Jan Guillous senaste bok Fienden inom oss.

Inga kommentarer: