måndag, januari 28, 2008

FI blir parti, igen

Feministiskt Parti, FI, med Gudrun Schyman i spetsen har tydligen återigen beslutat sig för att ställa upp i EU-valet 2009 och i riksdagsvalet 2010. Självklart är det deras demokratiska rättighet att ställa upp i val, men frågan är om de överhuvudtaget har någon chans. Jag tror inte det, folk röstar inte på enfrågepartier.

Jag tycker att hela den feministiska rörelsen är konstig. Bara smaka på ordet feminist, det har en väldigt partisk klang. Jag är inte feminist, men jag är för jämställdhet, i stora drag. Feministerna tycker jag bedriver en hetsjakt på kvinnor. Den bild de målar upp är stigmatiserande, om en kvinna råkar tycka om att laga mat, passa barn och städa så tycker hon egentligen inte om det, utan det är "samhället" som tvingat henne till det. De glömmer också bort den genetiska delen. Jag tror att kvinnor och män är olika, vi är helt enkelt bra på olika saker, och det är bra!

9 kommentarer:

Hellström sa...

Den genetiska delen är inte mycket att hurra för, i alla fall inte om man ska försöka dra några slutsatser av den. Oavsett om en liten klick män är smartare och lika många dummare så är större delen av befolkningen såpass lika att det inte spelar någon roll.

Individens rätt att välja vad den vill göra är däremot okränkbar.

John Berg sa...

Det finns oerhörd skillnad mellan mannens och kvinnans arvsanlag. Så påtagliga och så avgörande att en feministisk jämställdhet torde vara nästintill omöjlig att uppnå. Vill du läsa om exempelvis genetisk skillnad i mäns respektive kvinnors hjärna så kan du ta del av Annica Dahlströms bok med titeln Könet sitter i hjärnan.

Om Annica Dahlströms bok Könet sitter i hjärnan:

"Författarinnan, professor i neurobiologi, har sedan slutet av förra millenniet hållit cirka 200 föreläsningar på detta tema i Norge, Tyskland, Egypten och, förstås, hemma i Sverige. Boken bygger på vetenskapliga resultat som klart visar att, i princip, kvinnors och mäns hjärnor är uppbyggda enligt olika mallar, utmejslade under evolutionen för att säkerställa artens (och individens) överlevnad."

Apropå Feministiskt initiativs ohederliga partistöd så skrev jag själv ett inlägg på samma tema idag. Besök gärna min blogg och ta del av mitt inlägg.

Artikel 19, Feministiskt initiativs bidragsfusk:
http://artikel19.blogspot.com/2008/01/feministiskt-initiativs-bidragsfusk.html

Hellström sa...

Jag är ledsen, John, men mycket av det som Annica Dahlström hävdar är bara spekulationer och går inte att finna några konkreta bevis för.

Visserligen försvarar min professor i neurobiologi, Germund Hesslow, henne på vissa punkter, men det är mer att det KAN finnas skillnader, inte att de egentligen går att belägga.

Om vi exempelvis utgår från de intelligenskurvor som brukar tas upp där en liten klick män är riktigt intelligenta och samma mängd är riktigt korkade så täcker större delen av männens och kvinnornas kurvor varandra.

Mäns spatiala förmåga brukar också tas upp, men det är fortfarande bara spekulationer eller såpass små skillnader att det inte går att dra några generella slutsatser om att kvinnorna bör hålla sig till spisen.

Nog för att jag skyr F! som pesten, men att du kommer med osanningar om att det skulle finnas en "oerhörd" skillnad mellan mannens och kvinnans arvsanlag... Det är faktiskt bara ren bullshit.

John Berg sa...

"Visserligen försvarar min professor i neurobiologi, Germund Hesslow, henne på vissa punkter, men det är mer att det KAN finnas skillnader, inte att de egentligen går att belägga."

Du om någon snackade bullshit. En simpel läkarstuderande kan väl ändå inte överbevisa Sveriges ledande forskare i neurologi angående mäns och kvinnors hjärna.

Hellström sa...

Nu är det inte bara jag som säger emot Annica Dahlström på den punkten. I princip samtliga läroböcker i neurobiologi har samma uppfattning, dvs att det inte går att säga om de SMÅ skillnader som finns mellan mäns och kvinnors hjärnor faktiskt spelar någon reell skillnad.

Att män eller kvinnor i stor omfattning lämpar sig till yrken är Annica Dahlström ganska ensam om att "bevisa".

Och nu vet jag visserligen inte hur insatt du är i neurologi men som läkarstudent har man ett visst försprång gentemot gemene man.

John Berg sa...

Jag undersökte Feministiskt initiativs relation till aktuell delegation och fann en tydlig koppling mellan Fi och kommittén som beviljade partiets bidrag. Jag konstaterade även att kommittén inte borde bevilja Fi bidrag och att kommittén borde återkräva partiets etableringsbidrag.

Artikel 19, Fel att bevilja Feministiskt initiativ etableringsbidrag:
http://artikel19.blogspot.com/2008/01/fel-att-bevilja-feministiskt-initiativ.html

Artikel 19, Staten och Feministiskt initiativ, sida vid sida, tillsammans hjälps de åt:
http://artikel19.blogspot.com/2008/01/staten-och-feministiskt-initiativ-sida.html

Hellström sa...

Ja, på den punkten är vi nog överens. Den lede Fi ger vi inte mycket för.

Anonym sa...

Du är sjukligt trångsynt Leo. När ska du vakna upp ur din låtsasvärld?

Anonym sa...

Men om däremot kvinnan INTE tycker om att städa och diska själv, så ska hon göra det ändå p.g.a att mannen inte tänker göra det?

Jämställdhet betyder ju inte att män och kvinnor är precis likadana, för det är vi inte. Men att påstå att det ligger mer i kvinnans natur att laga mat, städa och att tjäna mindre pengar (!) är ju rent absurt.