söndag, januari 06, 2008

Förbjud, förbjud, förbjud!

Förbud är ofta vänsterns lösning på alla de sorters problem. Med "vänstern" menar jag inte bara den egentliga vänstern utan också Moderaterna, kristdemokraterna, Folkpartiet och i viss mån Centerpartiet. Sveriges invånare är i allmänhet dumma idioter med lägre intelligenskvot än en genomsnittslig tre-åring. Vilken oerhörd tur att det finns en liten klick personer, bl.a. statsråd och riksdagsledamöter, som är intelligentare och vet vad som är bra för oss.

Ett bra och tämligen nytt exempel på klåfingrighet är att KSAN vill förbjuda lådviner eftersom "man ju inte ser hur mycket det är kvar" och därmed dricker för mycket. Det finns fler härliga exempel: Åsa Torstesson vill tvinga folk att ha flytväst på sig till sjöss, miljödomstolen i Växjö försökte förbjuda en man att röka i sin egen trädgård och Kalmar kommun har förbjudit gungor av bildäck eftersom "barn kan få cancer om de slickar på dem". Jag vet inte hur vanligt det är att barn slickar på gungor, men tydligen är det ett stort problem i Kalmar.

Det är visserligen roligt att skämta om de här förslagen, men egentligen är det ganska skrämmande hur vi genom sådana här förslag närmar oss ett storebror-samhälle. Det är inte företeelser som får stryka på foten när politiker och andra bara vill vårt bästa utan yttrandefrihetsgrundlagen får sig också en törn.

Jag har min devis "Alla är fria att göra vad de vill så länge de inte inkräktar på någon annans rätt att göra vad den vill", och jag tror att det är en devis som tål att upprepas i sådana här tider av förbudsiver och kontrollbehov. Hur sjutton kan politikerna i Rosenbad, Riksdagen och olika stadshus i riket veta vad som är bäst för just mig och dig? Är de kanske tillsatta av Gud och har därmed samma rätt som de gamla enväldiga "Konungarna av Guds nåde" hade? Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag tror att man växer som individ och människa genom eget ensvar, genom att själv se konsekvenserna av sina handlingar. Och med konsekvenser menar jag inte böter eller fängelsestraff. Jag menar helt enkelt att om du nu har som hobby att slicka på däck så ska du få göra det, men du får också skylla dig själv när du får cancer på gamla dagar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

orka

Anonym sa...

haha jag älskar din inledning. jag får rysningar bara av att läsa om övermänniskorna som sitter i riksdagen och regeringen, helt fantastiskt.

Du borde se Guldkompassen.

Leo Pierini sa...

Ja, och det värsta är att människor till slut faktiskt slutar tänka själva om de har folk som hela tiden säger åt dem vad de ska göra.

Jag såg faktiskt Guldkompassen igår på bio, och jag förstår vad du menar.

Anonym sa...

"Ja, och det värsta är att människor till slut faktiskt slutar tänka själva om de har folk som hela tiden säger åt dem vad de ska göra."

du kanske borde bli anarkist??

Anonym sa...

jävla intelligensaristokrat, det här är nog det sjukaste inlägg du skrivit någonsin.

Leo Pierini sa...

Nej, anarkist ska jag nog inte bli; jag är liberal. Jag förespråkar fri vilja under ansvar, inte ett laglöst samhälle.

Varför är detta det sjukaste inlägg jag har skrivit?