tisdag, maj 22, 2007

Förbundsstämman

Nu är jag hemma och har hunnit samla mig och kommit in i vardagen igen. Jag har varit borta från hemmet ett tag nu. Förra tisdagen åkte jag till en kursgård utanför Bottnaryd för en kurs med skolans elevråd. Den var mycket intressant med kursledare från SVEA och många roliga lekar och övningar. På onsdagen åkte jag direkt till Kalmar för och CUF:s förbundsstämma utan att komma hem emellan.

Stämman var som vanligt fantastiskt rolig och lärorik; fylld med olika människomöten och olika politiska lärdomar. Jag var uppe en hel del i talarstolen den här gången, och mina retoriska förmågor har förbättrats avsevärt sedan förra stämman. Innan själva stämman börjar delas ombuden upp i kommittéer som utifrån förbundsstyrelsen förslag till sakpolitiskt program ska utarbeta ett huvudförslag till stämman. Det är uppdelat i en kommitté per kapitel. Jag satt som vanligt i demokratikommittén där bl.a. monarki-frågorna dryftas.

I kommittén yrkade jag bifall till min motion ang. kungliga förtjänstordnar. Det blev 5-5 i voteringen och ordföranden avslog den med sin utslagsröst. Vi beslutade dock enhälligt att stöda monarki som styrelseskick. Vi beslutade bl.a. också att vara för ett yrkesförsvar istället för som idag ett värnpliktsförsvar.

Själva förbundsstämmoförhandlingarna började med vårt kapitel och jag hade några anföranden i monarki-debatten där jag återigen yrkade bifall till min motion. Eftersom att utslaget var oklart begärde jag stämmans första röstäkning. Jag förlorade med 54-34, men jag är positivt överaskad att jag fick med mig så många ombud.

I övrigt var jag uppe lite titt som tätt och debatterade olika saker. En av stämmans höjdpunkter var debatten om sexköpslagen. Jag var uppe två gånger och propagerade för ett bifall till Rebecka Pershagens motion och för ett avskaffande av sexköpslagen. En mycket intressant debatt där vi bl.a. fick stöd av f.d. förbundsordförande Fredrick Federley. Förslaget avslogs dock av stämmomajoriteten, men de sköna liberala vindarna blåser i rätt riktning! Det beslut som jag kanske tycker är det sämsta vi fattade är att vi numer vill avskaffa de nationella helgdagarna. Men bra beslut togs också. Vi är numera för ett yrkesförsvar och fortfarande emot inviduell föräldraförsäkring. En lång debatt om EMU fördes också i vilken vi reviderade den förra stämmans linje med röstsiffrorna 42-41 och numera är emot euron som valuta, något jag propagerade för.

Men det har inte bara handlat om politik. Vi har också valt ny förbundsordförande och ny förbundsstyrelse. Efter en sluten omröstning vann Magnus Andersson med 52-46. Magnus körde över valberedningen och är numera vår nye förbundsordförande! Eftersom att Fredrick Federley, Annie Johansson och några till avgick valdes nya ledamöter in i FS. Särskilt vill jag nämna Josefin Isaksson från Halland som inte var nominerad av valberedningen men ändå kom in. Hon är väldigt duktig och väldigt trevlig och det känns jättebra med henne i FS!

Sist men minst hölls de riktigt rörande avtackningarna av bl.a. Fredrick och Annie. Det är en era som går i graven och en ny era som föds. Nu får vi se hur Magnus vill utveckla ledarskapet och politiken. Jag väntar med spänning.

Inga kommentarer: