torsdag, maj 15, 2008

Bu för ERK

ERK, Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam, är ett råd som tar in anmälningar om så kallad könsdiskriminerande reklam, ser över dem och fäller eller friar i enlighet med sina riktlinjer som säger att "reklam ska utformas med vederbörlig känsla av socialt ansvar". Det är smått chockerande att det i ett så kallat fritt och marknadsekonomiskt samhälle ska finnas sådana sällskap som håller på och inräktar på företagens fria vilja. Som liberal tycker jag självklart att de ska få existera men jag tycker ändå att det som de sysslar med är rena rama dumheterna.

Se t.ex. på bilden under. Den har de fällt. Motivering lyder
"Anmälarna anser att annonsen bygger på klassisk sexism, förlegade könsroller samt är nedvärderande och objektifierande för kvinnor."
Bla bla bla. Jag tycker att det istället visar på en rolig kreativitet och en väldigt bra marknadsföring som drar till sig potentiella kunder; män. Varför skulle du företagen inte använda den? Hela vårt samhälle är ju beroende av att företagen går bra.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Först tyckte jag att det stod "Bu för Erik". Men ack vad fel, ty jag bedrog mig.

Anonym sa...

:O!