tisdag, december 25, 2007

Degenererat ungdomsspråk?

Jag hittade den här förteckningen över internetslang på Wikipedia. Det är ganska rolig läsning, men det finns också en fara i dessa uttryck; de riskerar att ersätta de riktiga orden och uttrycken, vilket knappast vore en postitiv utveckling för språket. Jag kan erkänna att jag själv använder vissa av dem när jag talar över bl.a. MSN Messenger, men jag skulle aldrig använda dem i det verkliga livet (irl). Tyvärr gör dock många ungdomar det nu för tiden. De förmår helt enkelt inte skilja på intima webb-konversationer och annat. Alltför många skriver saker som "mej" och "dåligare" även när det gäller mer seriösa saker. Jag tycker att svenskundervisningen i skolan borde syfta mer till att reda ut dessa missförhållanden och lära ungdomarna att använda ett adekvat språk.

Knappnytt har en väldigt underhållande sändning om bl.a. detta här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror att man ska akta sig för att gå in och dirigera ungdomars språkbruk; språkförändringar är något som bör ske naturligt, vilket det nu för tiden gör i och med ungdomars "speciella" användande av språket. att man i svenskaundervisning i skolan skulle påpeka dessa saker skulle bara leda till en fortsättning till undergrävandet av svenska skolsystemet som ständigt pågår. låt det fria språket flöda. jag tror inte att detta ungdomliga språkbruk är någon större fara, utan snarare något naturligt som man inte bör stoppa med pekpinne.
Även intressant att du använder ett ord som adekvat, vilket belyser min punkt ganska väl: alla ungdomar vet nog inte vad adekvat betyder, just för att det är ålderdomligt, och har aldrig varit riktigt "levande" i svenskan, utan det fyller sin position mycket bättre i engelskans "adequate", vilket är ett mycket användbart engelskt ord.
för övrigt får jag väl önska dig en god fortsättning!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Leo Pierini sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Leo Pierini sa...

Jag tror att det är viktigt att språket vårdas. If it ain't broken, why fix it?

Precis som du tror jag att det finns många ungdomar som inte känner till ordet "adekvat". Detta är inte bra; man kommer mycket längre i olika sammanhang med ett rikt och fylligt språkbruk. Därför tror jag att det vore bra om undervisningen i skolan anpassades till att lära ut ett mer korrekt språk till eleverna.

Gott nytt år!