tisdag, december 11, 2007

Legalisera aktiv dödshjälp!

”Varje människa har rätt att göra vad de vill så länge de inte inkräktar på någon annans rätt att göra vad de vill.” Så definierar jag som liberal min syn på frihet. Jag tycker därmed att man ska ha rätt att bestämma hur man vill leva sitt liv, men också när man vill avsluta det. Så är det inte i Sverige idag. Detta gör att de svenskar som vill avsluta sitt liv måste ta sig till länder där aktiv dödshjälp är lagligt, som t.ex. Schweiz och Belgien. Detta är självklart en procedur som är både krånglig och kostsam. Därför anser jag att aktiv dödshjälp skall legaliseras i Sverige. Naturligtvis behövs det ett omfattande regelverk för detta där flera oberoende läkare får bedöma patientens förmåga att fatta ett sådant beslut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om vi säger en människa på 30 år mår så dålight att han eller hon vill dö, bör man hitta roten till varför hon eller han vill dö.. livet är värt för mycke bara för en persson att säga, jag vill dö och sen helt från ingenstans kommer en expert paratar lite och sen säger jo visst han får dö..

Du måste förstå att det beror på olika skäll till varför människor vill ta sina liv , oftast beror det på att de mår mycket dåligt. Så jag anser att man bör hitta grunden till skället och lösa det.

Men jag tycker samtidight att männisor med skador och sjukdommar som gör att de bara känner smärta, och som har problem ingen kan göra något åt, bara kan sitta i en säng ha ont tills man dör, blir helt förlammad och är levande död tycker jag att de skulle kunna finnas en möjlighet till att göra det. MEN! man bör va försiktig med vem man ger tilåtelse till så att man inte ger dem som kanske har möjlighet till ett bra liv inte kastar bort det.

Anonym sa...

Jag är väldigt klyven i frågan.. ambivalent. Hur ofta händer det inte att människor tänker att de inte vill leva någon gång i livet... det finns massor med människor som någongång har funderat på att ta sitt liv.

Döden, är något som vi egentligen inte vet så mycket om. Det vi vet är att ingen kommer tillbaka. Liberalismen är uppbyggd på spontana val, men att välja, och få hjälp med, att ta sitt liv går inte ta tillbaka. Man måste göra allt för att hjälpa människor som vill tasina liv, inte genom att göra det åt dem, utan att få dem att vilja leva. Jag har övertygat mig själv om att livet bland det heligaste som finns, om inte det heligaste.

Tyvärr finns det extrema fall.. med människor som lever i plågor, endast är vid liv genom dyra maskiner, vilket vi självklart ska betala. Vid väldigt extrema fall... så borde kanske möjligtheten finnas...som sagt, jag är klyven.

tankenom.blogg.se

Anonym sa...

jag tycker att man ska legaliera det. Fine om en 30-årig människa inte vill leva. Det är väl den personens ensak? Alla människor verkar ha blivit övertygade om att livet måste vara underbart och om man inte tycker det så är man konstig och behöver experthjälp. Tänk om man tror på himlen? Anledningen till att dessa människor ska slippa hänga sig, slänga sig framför tåget etc är för att slippa skada andra människor. Personerna som hittar dem får ju men för livet!

Och tänk bara på stackare med cancer och MS. Tänk om det är din tur nästa gång att tyna bort...?

Anonym sa...

Hanna tänk om ditt syskon skulle vilja ta livet av sig.. då tror jag inte att du hade haft den åsikten som du har nu.. jag tycker att man ska gå in i roten av problemet istället ocj lösa.. det mesta går å lösa och nästan alla människor har enlight mig nått gott att ge, bara i vissa fall vid hoplöst helvete skulle jag inte ha nått emot dödshjälp.