tisdag, december 25, 2007

Nu är julafton slut

Ja, nu är julaftonen slut. Dagen har innehållit många moment; jag har varit på den traditionsenliga samlingen Grännaberget där det gågna året summerades av kyrkoherden. Vi har ätit julbord och delat ut paket. Jag fick bl.a. en bok med latinska citat samt några delar ur Herman Lindqvists "Historien om Sverige". Sedan var det dags för gröt och rim. Jag satt jämte min republikanske kusin och rimmade "Nu i juletid lyser överallt ljus, Gud bevare vårt konungahus".

Fram till nu har jag följt påvens midnattsmässa i SVT 2. De sände direkt från S:t Peterskyrkan i Rom. Imorgon klockan 19.45 sänder SVT för första gången Konungens jultal! Det får man inte missa.

Imorgon är det juldagen och den italienska julens högpunkt. Även det lär väl firas på något sätt.

God fortsättning!

Inga kommentarer: