tisdag, december 25, 2007

EU nya Sovjet?

Ja, det är en fråga man kan ställa sig när man läser detta. Inlägget handlar om att EU har beslutat att det skall bli olagligt att förneka förintelsen. Man får alltså inte tro vad man vill? Detta kan knappast kallas yttrandefrihet i ett demokratiskt land som Sverige. Regeringen verkar vilja begränsa yttrandefriheten snarare än förstärka den. Detta är mycket sorglig utveckling och tyvärr tror jag att den bara ger nazisterna vatten på sina kvarnar. Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men i denna fråga tvingas jag hålla med nazisterna:
"Yttrandefriheten är hotad."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror nog snarare att det beror på att det faktiskt finns folk som redan nu förnekar det. Och varför ska man förneka en verklig händelse?

Leo Pierini sa...

Jag är säker på att händelsen är verklig; men det måste inte vara så. Det viktiga är principfrågan. Ska man inte få ifrågasätta saker och ting? Det tycker jag. Vi kan inte straffa folk för lögner. Då har vi inte yttrandefrihet. Ska jag t.ex. inte få säga "Ebba har en katt som heter Bettan II" eftersom att det inte är sant?

Anonym sa...

Jo det är klart att du får säga en sådan sak, just för att det inte berör många och är obetydligt. Det här däremot berör många och skulle vara förskräckligt om det glömdes bort med tiden. Säg om två hundra år, männskorna som lever då kanske inte kan vara säkra på vad som hände eller inte hände, om folk börjar tvivla.

Anonym sa...

Principen är jätteviktig. Man måste alltid kunna kritisera en händelse på alla plan, även dess existens överhuvudtaget. Det är också sant som Ebba säger att det är viktigt att hålla denna händelse vid liv. Vi måste berätta att det faktiskt var som det var, även om det finns de som förnekar det. En lag mot att påstå att den inte är sann är däremot helt odemokratiskt, och helt fel sätt. det är upp till oss som tror på händelsen att berätta för våra barn att det hände.