torsdag, december 06, 2007

Inlägg 100

Mitt hundrade inlägg på den här bloggen ska handla om ett av mina största intressen:
Språk. Lingue. Languages. Lenguas. Langues. Linguae.

Jag är, sedan barnsben, tvåspråkig. Min fader har alltid pratat italienska med mig och därför pratar jag det nu flytande. Detta är en oerhörd fördel för mig, som inte bara får det lättare att lära mig andra romanska språk, utan också en större förståelse för lingvistik i allmänhet.

Jag går samhällsprogrammet med inriktning språk på Per Brahegymnasiet och läser därmed en hel del språk. Italienska som jag kan flytande tentar jag av, jag ska tenta till steg 5. Spanska läste jag på högstadiet och kommer att läsa till steg 5. Franska började jag med på gymnasiet, tentade av en kurs, ska antagligen tenta av en till och kommer antagligen att läsa till steg 5. Nu på gymnasiet började vi också med latin, som jag kommer att läsa till Latin C. Jag kommer också att läsa till Svenska C och Engelska C. Jag skall också undersöka möjligheten att läsa lite ryska eller tyska i trean.

Latin med allmän språkkunskap är en mycket intressant och lärorik kurs. Förutom att vi lär oss språket latin, som i sig är väldigt rikt och fascinerande, så lär vi oss också om morfologi och annan lingvistik och även om det Romerska rikets historia och mytologi. Även vissa moment av klassisk grekiska ingår. Latin är väldigt bra att kunna för att förstå ord i andra språk, även icke-romanska språk såsom svenska och engelska. Långt över hälften av alla svenska och engelska ord är bildade av latinska ord och morfem. Därmed blir det lättare att förstå svåra svenska ord som t.ex. ambivalent, ambulerande, exkludera, assimilera, interrogera o.s.v. Samma sak gäller såklart även engelska ord och ord i de romanska språken. Att läsa Latin C hör inte heller till det vanligaste, i hela Sverige är det endast ca 100 gymnasieelever som läser det.

Språk är självklart väldigt praktiskt om man åker utomlands, men det är även bra att många talar olika språk för att öka förståelsen mellan olika kulturer och kunna läsa böcker och annat på sitt orginalspråk. Därför tycker jag att Lars Leijonborgs förslag om meritpoäng är bra och visar på en postitiv trend i samhället. Jag har glatt konstaterat att jag kommer att få de 2,5 möjliga meritpoängen.

Lycka till med edra studier!
Buona fortuna con i vostri studi!
Good luck with your studies!
¡Buena suerte con vuestros estudios!
Bonne chance avec vos études!
Feliciter cum studiis vestris!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg Leo! Språk är makt, altså måste alla få tillgång till det, ett hett ämne för undertecknad måste jag säga. Måste påpeka att meritpoäng inte bara är en av Leijonborgs påhitt, undersökningar om det har funnits innan dess.


tankenom.blogg.se

Magnus Persson sa...

Viel Glück mit euren Studien! :)

Leo Pierini sa...

Mein Deutsch ist leider nicht so gut, aber ich will versuchen es zu verbesseren.
:P

Anonym sa...

Språk är grejen.